Een EGR-klep uitschakelen of wegeschrijven kan bij ons in de werkplaats in Heerenveen. Wij verhelpen zo vele problemen met de EGR-klep van je auto. Door software aan te passen is deze klep niet meer nodig, waardoor kostbare reparaties niet nodig zijn.
Op deze pagina lees je over de werking van een EGR-klep. Ook kom je meer te weten over het verschil tussen een benzine- en dieselmotor. Door meteen contact met ons op te nemen verhelpen we spoedig je probleem met de EGR-klep.
Werking EGR-klep?
EGR oftwel Exhaust Gas Recirculation ledit een deel van de uitlaatgassen terug de verbrandingskamer in. Hierdoor daalt de uitstoot van stikstofdioxide (NOx). En blijven fabrikanten aan de Euro-normen voldoen. Deze standaarden bepalen onder andere hoeveel NOx per kilometer door een motor mag worden uitgestoten.
Door een stalen leiding en een koeler gaan de uitlaatgassen naar het inlaatspruitstuk. De gassen worden hier vermengd met lucht terwijl die de verbrandingskamer in wordt gezogen. Het uitlaatgas zorgt dat de verbrandingstemperatuur en de uitstoot van NOx daalt. De computer regelt of, en hoe ver de EGR-klep open staat. Dit is afhankelijk va het toerental en de belasting van de motor. Dit EGR-proces vindt soms niet plaats tijdens stationair draaien en bijna nooit bij vollast.
Benzine- en dieselmotoren
Benzinemotoren hebben een EGR-klep tussen inlaat- en uitlaatspruitstuk. Vroeger vond de werking plaats op basis van drukverschillen in het inlaatspruitstuk. Nu wordt de klep elektronisch geregeld.
Bij dieselmotoren is roet een factor. Er geldt over het algemeen de regel hoe meer NOx, hoe minder roet en vice versa. Fabrikanten vonden vroeger een balans tussen deze factoren. De roetfilter maakte dit een minder groot probleem. Ook hebben dieselmotoren nu erg vaak een turbocompressor. Turbo’s worden aangedreven door uitlaatgassen waardoor de inrichting van het EGR-systeem anders is.
EGR uitschakelen, reinigen of vervangen?
Door meerdere oorzaken leidt EGR tot vermogensverlies. Zo zijn bij hoge druk EGR-systemen minder uitlaatgassen om turbo’s aan te drijven en hoopt vuil zich op in het inlaatspruitstuk. Dit belemmert de airflow. Ook kan vervuiling de EGR-klep ervoor zorgen dat het zijn werk minder goed of niet meer doet. Met mogelijk storingen ten gevolg.
De EGR-klep kun je laten reinigen, vervangen of eruit halen. Een minder rigoureuze maatregel met bijna hetzelfde effect, is het wegschrijven van de EGR uit het motormanagement. De uitstoot van NOx stijgt, maar u heeft geen last meer van vermogensverlies, vervuilde motoronderdelen en mogelijke storingen. Je auto komt nog steeds door de APK, mooi meegenomen natuurlijk!
Nee, net als het uitschakelen van AdBlue is ook het uitschakelen van de EGR niet schadelijk voor je motor.
In de meeste gevallen is dit niet nodig maar soms staat de EGR-klep een klein beetje open zodat de auto moeilijk wil starten, ook kan daardoor de turbodruk wegvallen waardoor je prestaties van de auto niet optimaal zijn. Wij kunnen door middel van een afdek plaat de EGR klep permanent dichten zodat je deze problemen voortijdig kunt voorkomen.
Voor het permanent dichtmaken van de EGR klep rekenen wij een meerprijs, voor een exacte prijs kun je contact met ons opnemen.